Publicitem-nos als informatius

Resulta ja una absoluta normalitat per als telespectadors assistir a uns espais informatius que vénen carregats de publicitat i de propaganda ‘auto-bombo’ de la pròpia cadena. Aquesta realitat la tenim tan sumament assumida i la rebem amb tanta naturalitat que molt probablement ja ni ens adonem de quan i com ens la introdueixen.

En les televisions privades la introducció d’un gènere com la publicitat, en teoria -segons ens explicaven a la facultat- totalment diferenciat del periodisme, ha arribat a un nivell tal de presència en els informatius que per parlar-ne no sabria ni per on començar.

El problema és que aquesta deriva en les cadenes privades ha anat progressivament contaminant també els espais informatius de les nostres televisions públiques en la mena de cursa imparable i malaltissa de cerca d’audiència en què tot plegat sembla haver-se convertit. És obvi que la manera com la publicitat incideix en els ja de per sí minsos espais dedicats a l’exercici del periodisme en la televisió no és comparable entre les cadenes privades i les de titularitat pública. Mentre que les primeres ho exerceixen de manera oberta i sense vergonya, resultat de tenir els índexs d’audiència -i per tant, els ingressos per publicitat- com a líders destacats d’una llista de prioritats on el codi deontològic figura en clar lloc de descens, a les cadenes públiques, en canvi, la subtilitat n’ha de ser condició indispensable.

Un exemple ben clar de la –Ferran Monegal dixit- intersecció de l’autopublicitat en els espais informatius d’una cadena pública el trobem ahir mateix, 29 de març, en el Telenotícies Migdia de TV3.

Allò que cal saber

Segons els serveis informatius de la cadena catalana, aquests que segueixen van configurar ahir de manera cronològica el bloc de notícies essencials de la jornada, és a dir, tot allò que l’audiència havia de saber el 29 de març des de la lògica d’un servei públic com el dret de la informació:

(us en deixo la transcripció exacta més el temps dedicat a cadascun d’ells)

1.     El Govern redueix prop d’un 14% els comandaments de l’administració de la Generalitat per guanyar en eficiència. Suprimides unes 250 disposicions administratives per facilitar la relació amb les empreses i els ciutadans. (16 segons)

2.     Detingut el pressumpte autor de l’assassinat de la treballadora d’un banc a Cambrils a l’octubre. Era membre d’una de les bandes més perilloses d’Espanya desarticulada aquesta matinada a Cantàbria i al País Basc (13 segons)

3.     Els aliats aposten per les eleccions democràtiques si Gaddafi cau del poder però mentrestant sobre el terreny avui les seves tropes fan retrocedir els rebels  (12 segons)

4.     Els experts asseguren que el plutoni trobat a la central de Fukushima confirmaria que algunes barres de combustible s’han fos, però diuen que no hi ha risc si els índexs són els que s’han dit oficialment (12 segons)

5.     Bronca política per la publicació de les suposades actes de les reunions entre ETA i el govern espanyol. El  Partit Popular acusa Zapatero d’enganyar els ciutadans (9 segons)

6·     A Vic ahir es va presentar el documental del periodista Albert Om sobre l’atemptat d’ETA que va fer en aquesta ciutat justament ara fa 20 anys. Demà s’estrena per TV3 (29 segons)

Els familiars de dues de les nenes que van morir els pares, aquella cara de desesperació, desencaixades, que allò canviaria la seva vida per sempre més*

*Declaracions de la filla d'un capità de la Guàrdia Civil 

7.     La jutge es marca un termini de 24 hores per decidir si hi haurà futbol de primera i segona divisió el cap de setmana. Només sis clubs, entre ells l’Espanyol, estan disposats a jugar (12 segons)

8.     I avui al TN també parlarem de “Polseres vermelles”, que s’ha convertit en tot un fenomen i els seus protagonistes en ídols adolescents. TV3 anuncia una segona temporada de la sèrie (26 segons)

-M’ajudes?
-Però amb una condició: no li ho pots dir a ningú
-4, 3, 2… polseres amunt!*

*Diàleg fragment de la sèrie

És a dir, segons la principal televisió pública de Catalunya, el documental que Albert Om ha realitzat sobre el vintè aniversari de l’atemptat d’ETA a Vic i que s’estrenarà aquesta propera nit a TV3 i el fenòmen adolescent de la sèrie que emet també TV3 són les dues informacions que mereixen un tractament més perllongat en els titulars de portada. I no només això. Dels vuit titulars que conformen l’agenda informativa bàsica del programa tan sols aquestes dues notícies sobrepassen el llindar del llenguatge i del to purament informatiu tot introduint aspectes visuals i sonors més propis d’altres gèneres: imatges de desesperació de les víctimes de l’atemptat de Vic més les declaracions extretes del documental que ja us he reproduït, i l’emotiu diàleg d’un fragment de “Polseres vermelles” que també us he transcrit, més la seva sintonia.

Segona i vuitena notícia en minutatge

Analitzant el desenvolupament posterior del Telenotícies, ens adonem que del total de 19 notícies que configuren l’espai fins al tall publicitari (no comptabilitzem, per tant, els blocs dedicats a esports i a cultura), la informació dedicada a la sèrie d’èxit de la cadena catalana ocupa la segona posició quant a temps dedicat i la que informa sobre el documental que Tv3 oferirà avui dimecres, la vuitena posició. Aquí en teniu el llistat (en vermell les dues notícies relacionades amb la cadena):

1.       Actualització del conflicte a Líbia (5 minuts 20 segons)

2.       “Polseres vermelles” (3 minuts 44 segons)

3.       Publicació de les converses Govern-ETA (3 minuts 23 segons)

4.       Actualització de la situació al Japó (3 minuts 16 segons)

5.       Mesures d’eficiència del Govern Mas (3 minuts 2 segons)

6.       Cop a banda criminal pressumpte autor assassinat Cambrils (2 minuts 30 segons)

7.       Inversions de Qatar a l’estat espanyol (2 minuts 19 segons)

8.       Documental sobre l’atemptat de fa vint anys a Vic (2 minuts 16 segons)

9.       Operació antidroga a Sant Adrià (1 minut 52 segons)

10.     Declaracions d’Obama sobre lideratge dels EUA (1 minut 50 segons)

11.     Opinió del PSC sobre possibilitat d’eleccions generals anticipades (48 segons)

12.     Convergència Democràtica i consulta del 10 d’abril (45 segons)

13.     Manifestació de suport al règim a Síria (41 segons)

14.     Cas de corrupció a Menorca (40 segons)

15.     José Luis Moreno i el cas Palmarena (36 segons)

16.     Situació de les exportacions catalanes (31 segons)

17.     Inauguració vol directe Barcelona-Miami (27 segons)

18.     Cas Gurtel i Bárcenas (26 segons)

19.      Baixada del superàvit de l’Estat a gener i febrer (26 segons)

És indubtable l’interès informatiu del documental “ETA a la ciutat dels sants“, ara que es compleixen vint anys d’aquell sagnant atemptat d’ETA. Ara bé, també és indubtable que, de no emetre’s l’endemà a la cadena pública catalana, la notícia hagués estat evidentment més curta i sobretot no hagués tingut la càrrega d’emotivitat tan considerable que els serveis informatius de TV3 li han conferit.

Si poseu atenció en el desenvolupament de la notícia del Telenotícies (entre els minuts 25:13 i 27:29) veureu que després de la informació pura i dura sobre l’acte de presentació del documental la nit del dilluns a Vic a càrrec del seu director, Albert Om, i del conseller de Cultura de la Generalitat, Ferran Mascarell, el que se’ns ofereix és tot un seguit de bits de caire purament emocional per tal de captar al màxim l’interès de l’espectador per l’esdeveniment que tindrà lloc en  horari de prime time avui mateix a la nit. Hi veiem víctimes assistents a l’acte, abraçades sentides i, tot seguit, fragments del documental, amb la declaració d’una noia que explica com es va salvar de l’atemptat en què van morir els seus pares, i amb impactants documents gràfics i sonors.

I quant a “Polseres vermelles” (entre els minuts 34:25 i 38:12 del Telenotícies) cal dir en primer lloc que els serveis informatius de TV3 li dediquen el darrer apartat just abans de la pausa publicitària. Tenint en compte que, en tornar dels consells comercials, el protagonisme el pren un bloc que arrossega tradicionalment molta audiència -l’esportiu- ens podem fer una idea de la categoria que se li atorga a la notícia sobre la sèrie d’èxit.

Però què és el que en motiva la seva inclusió en un espai informatiu? On hi trobem la notícia? S’ha iniciat aquesta setmana la sèrie? Ha finalitzat la temporada? Doncs no. La notícia segons els seus responsables la trobem en el furor que sembla haver despertat en part dels adolescents del nostre país, cosa que sembla ser motiu suficient com per dedicar-li, recordem-ho, 3 minuts 44 segons del Telenotícies, és a dir, la segona informació amb més minutatge del dia.

Comença la seva exposició de manera directa, amb la sintonia i imatges de la sèrie, i sense cap veu en off ni introducció des de plató. Tot seguit, veiem una xerrada entre adolescents que dóna pas a la que podríem anomenar “excusa informativa”, que és la presentació del darrer llibre d’Albert Espinosa (guionista de la sèrie), presentació que es va haver de suspendre degut a l’allau de fans que va provocar l’assistència (reclam mediàtic) d’un dels actors protagonistes. A continuació, la part més propagandística, amb l’exposició de les dades d’audiència que ha aconseguit de mitjana en els primers nou episodis, l’ampli ús del web de la sèrie, el grup de facebook, i la interacció dels fans de la sèrie amb Albert Espinosa a través de twitter. Entrevistes a unes quantes adolescents d’un institut de Barcelona i l’opinió d’una experta en psicologia infantil i orientació familiar sobre  les virtuts de “Polseres vermelles” completen el que podem qualificar d’un gran publireportatge elaborat per TV3.

Per acabar, només dir que no estic posant en dubte la qualitat de cap dels dos productes; ni de la sèrie -de la qual no he vist ni un sol capítol- ni la del documental que s’emetrà aquesta nit. El que sí és criticable és aquesta -sembla que ja acceptada amb normalitat- presència continuada d’autopropaganda en espais de la televisió pública teòricament destinats en exclusiva a la difusió d’informació.


Anuncis

4 thoughts on “Publicitem-nos als informatius

  1. marc ha dit:

    Excel.lent article, com sempre!. En tot plegat veig la ma de la Terribes, que d’augmentar audiencies en sap un munt. Malgrat que aixo que expliques i tal com ho expliques et fa sentir com persona facilment manipulable, es a dir, que tragues i ni ho veus, ho prefereixo a veure com suposats periodistes de certes cadenes privades mengen domino’s pizza entre noticia i noticia. Tv3 maquilla aquesta autopublicitat i fins hi tot ho trobes normal i noticiable; els altres son clars, no amaguen res (publicitat pura i dura de productes aliens a la cadena) i al veure-ho et fa sentir fastiguejat i provoca canviar inmediatament de canal. Espero que mai tv3 faci el pas que les privades ja han superat respecte a la publi en els noticiers, i si m’he de tragar l’autopubli, doncs au, espero que sigui facil de pair (com la derrota del Madris al Camp Nou, segons Mou).

  2. Roger Vilalta ha dit:

    Primer de tot, per ser justos, he de dir que el documental dirigit per l’Albert Om sobre l’atemptat d’ETA a Vic és excel·lent. I ho és perquè té un interès informatiu indubtable, ho és perquè no cau en la llàgrima fàcil, i ho és perquè es nota que està realitzat per algú que coneix bé la ciutat de Vic i el caràcter de la seva gent. Excel·lent.
    Dic això no per disculpar-me pel que criticava en aquest post (ja vaig deixar clar que no entrava en la qualitat dels productes) sinó perquè em sembla -repeteixo- de justícia destacar un treball de qualitat i que dignifica la professió periodística i el seu deure de servei públic.
    És curiós perquè quan veus el documental sencer, aquelles mateixes imatges, aquella mateixa música de fons i aquelles mateixes declaracions que insertat en el TN eren un clar reclam emotiu per aconseguir audiència per al ‘Sense ficció’ d’ahir, aquí tenen tot el sentit del món i no poden ser titllats d’emotivitat gratuïta. Dit d’altra manera, TV3 (i per això la crítica) fa un muntatge poc propi d’un informatiu, un muntatge amb massa càrrega emotiva, dins del format d’un Telenotícies, perquè el que interessa la cadena és aconseguir una gran audiència en el ‘Sense ficció’ d’ahir dimecres. I l’aconsegueix, sens dubte. I a fi de bé, podem afegir, perquè realment és un molt bon producte, un treball que entra dins del que una cadena de titularitat pública ha d’oferir els seus telespectadors.
    Respecte a “Polseres vermelles”, Marc, aquí sí que la crítica no té cap “però”, perquè el producte del que informen (publiciten) en el Telenotícies és un treball de ficció de la cadena, per tant, aquí sí que no existeix el “a fi de bé” perquè no es pot justificar l’autobombo afirmant que respon a la necessitat d’informar els telespectadors sobre el que cal que sàpiguen (aquí, evidentment, des del punt de vista informatiu, no hi ha ni una raó per la qual hem de conèixer aquesta suposada notícia).
    I sobre què passarà en el futur a TV3 i a d’altres televisions públiques és de mal predir. Ja ho deia en el post: la competència forta amb les teles privades i la deriva espantosa d’aquestes últimes quant a la puresa del treball periodístic ha encomanat una mica les cadenes públiques. Suposo que el dilema per a la direcció d’una tele com TV3 és com intentar de lluitar amb armes similars sense trair (o sense trair massa) l’essència d’un mitjà públic.
    Ja veurem cap a on va tot plegat.
    Merci pel comentari!

  3. Josep ha dit:

    Roger,
    Subscrit totalment el que dius.
    Ara bé,voldria fer notar també la manca de professionalitat del col·lectiu “periodistic” en general. Davant la noticia que el Govern disminueix més de 300 càrrecs inter-mitjos de l’administració, cap, absolutament cap periodista (Cuní, Basté, Fuentes, etc.) pregunta quants calés ens estalviem amb la mesura. I jo, malpensat com soc, crec que no ho pregunten perquè saben de sobra que la resposta es 0 €. I es clar, segueixo malpensant, i no em crec que no se li hagi acudit la pregunta a ningú. Es una forma de col·laborar en mantenir totalment enganyat al ciutadà. Per això la gent acaba no comprant diaris ni veient informatius, la gent prefereix “salvames” i “futbols” que els distreguin dels problemes quotidians.
    Vaja rotllo que he clavat eh?

    • Roger Vilalta ha dit:

      De rotllo res. El que ve sí que és un rollo.

      La teoria, l’utòpica i romàntica teoria, parla d’un exercici professional (el del periodisme, parlo) que s’ha de basar especialment en fer de burxa i de corcó de qui ostenta el poder, sigui del color que sigui. Sense aquest exercici de control constant dels nostres representants, que són els que al cap i a la fi gestionen les nostres vides, s’aconsegueix primer això que dius ben clarament: la desafecció de la política i la desafecció mediàtica (en parlo precisament en un post anterior); i en segon lloc, que atès aquest allunyament de la gent a qui els uns i els altres teòricament han de servir el que queda és una mena de terreny de joc, amb dos equips que practiquen un esport del qual només ells en saben les regles i, el pitjor de tot, on cap dels dos contrincants intenta fer cap gol a l’oponent.
      Tinc pensat, Josep, de parlar un altre dia sobre la demostració palpable d’aquesta realitat virtual político-mediàtica a la que nosaltres assistim amb cada cop més cara de perplexitat, que és la pràctica i abús de l’anomenat “periodisme de declaracions”, on no importa el que hi ha de fons en el discurs, sinó el que diu un polític i el que repliquen un per un tots els portaveus dels partits amb representació parlamentària, sense preguntar-se en cap moment si els titulars que aquests ens llencen són matèria noticiable segons criteris estrictament periodístics o si simplement són missatges propagandístics que estan “colant” a la premsa aprofitant els massius canals de difusió.
      Però bé, això serà un altre dia.
      Gràcies, altre cop pel teu comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s